
Scandlines zamawia bezemisyjny prom na trasę Puttgarden-Rødby
Scandlines podpisało umowę z turecką stocznią Cemre na budowę bezemisyjnego promu towarowego na trasie Puttgarden-Rødby między Niemcami a Danią. Prom wejdzie do służby w 2024 r. i zapoczątkuje nową generację statków na tej trasie.
Bezemisyjność i większa wydajność
Statek będzie miał pojemność 66 jednostek ładunkowych, zwiększając obecną pojemność o 23 procent.
Przy czasie przeprawy wynoszącym jedną godzinę, prom jest bezemisyjny. Może być również używany w trybie hybrydowym, tak jak trasy Scandlines między Niemcami a Danią są już obsługiwane. W trybie hybrydowym czas przejazdu wynosi 45 minut. W ten sposób prom może być również wykorzystywany jako prom zastępczy, gdy jeden z czterech promów z podwójnym końcem, które obecnie pływają na trasie Puttgarden-Rødby, znajduje się w stoczni.
Podobnie jak w przypadku promów na trasie Rostock-Gedser, samochody ciężarowe mogą być przewożone zarówno na górnym, jak i dolnym pokładzie. Oznacza to, że stanowisko promowe nr 1 w Puttgarden i stanowisko promowe nr 3 w Rødby muszą zostać przekształcone tak, aby górny pokład samochodowy mógł być również ładowany ciężarówkami. Jednocześnie w terminalu Puttgarden zostanie utworzona nowa strefa dla samochodów ciężarowych.
W ten sposób Scandlines zastępuje dwa najstarsze statki we flocie, „Holger Danske” i „Kronprins Frederik”.
„Dzięki zwiększonej pojemności jesteśmy w stanie sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu ze strony klientów cargo. Tylko w 2021 r. liczba jednostek ładunkowych wzrosła o dwanaście procent” – mówi Carsten Nørland, dyrektor generalny Scandlines.
Zasilanie z lądu w Rødbyhavn i Puttgarden
Dzięki bezemisyjnemu promowi Scandlines robi duży krok w swojej ekologicznej podróży. Prom będzie początkowo ładowany wyłącznie w Rødby w Danii. Scandlines zainwestowało już w kabel zasilający 50 kV / 25 MW do Færgevej w Rødbyhavn w 2019 roku. Kabel ten zostanie teraz przedłużony do przystani promowej, gdzie zostanie zainstalowany transformator i stacja ładowania. W dłuższej perspektywie planowane jest umożliwienie ładowania również w Puttgarden, gdy tylko zostanie znalezione dobre rozwiązanie w zakresie zakupu zielonej energii.
Modułowa konstrukcja statku umożliwia dostosowanie promu w późniejszym terminie, tak aby mógł on również przewozić samochody. W ten sposób Scandlines osiąga maksymalną elastyczność, zarówno pod względem przyszłej technologii, jak i popytu.
„W Scandlines od dawna koncentrujemy się na całym obszarze zrównoważonego rozwoju. System hybrydowy był krokiem milowym w zakresie ekologicznych operacji promowych. Scandlines ma nie tylko największą na świecie flotę promów hybrydowych, ale nasz system jest również kopiowany na całym świecie i odniósł gigantyczny sukces. Teraz jesteśmy gotowi zrobić kolejny krok i wdrożyć pierwszy prom bezemisyjny. Oznacza to, że następna generacja jest gotowa do przejęcia Puttgarden-Rødby” – mówi Vagn Sørensen, przewodniczący rady nadzorczej Scandlines.
NABU z zadowoleniem przyjmuje drogę Scandlines do bezemisyjnej żeglugi
„NABU z zadowoleniem przyjmuje ten kolejny ważny krok firmy żeglugowej Scandlines na drodze do żeglugi bezemisyjnej. Scandlines nie tylko znacząco redukuje własne emisje i udowadnia, że nawet większe statki mogą już pływać całkowicie bez emisji gazów cieplarnianych i zanieczyszczeń powietrza, ale także przeciera szlaki dla żeglugi neutralnej dla klimatu dzięki swojej pionierskiej roli. Jesteśmy wdzięczni za ten odważny krok” – mówi Sönke Diesener, specjalista ds. transportu w NABU – Naturschutzbund Deutschland e.V. (Związek Ochrony Przyrody i Bioróżnorodności w Niemczech).
Dane bezemisyjnego promu towarowego Scandlines na trasie Puttgarden-Rødby:
- Długość: 147,4 metra
- Szerokość: 25,4 metra
- Zanurzenie projektowe: 5,30 metra
- Pojemność załadunkowa: 66 jednostek ładunkowych (ok. 1 200 metrów załadunkowych)
- Maksymalna liczba pasażerów: 140
- Prędkość serwisowa: 18 węzłów